Hoe is dat, een cilinder minder op een tourmotor?

Gepubliceerd op 31 augustus 2023 om 21:41

Na lang wachten is de Benelli TRK702X bij Brabant Motors in Grave geland. Ik zat al heel lang te azen om er een proefrit op te mogen maken. Dit nadat ik de TRK502, de 752S en de 800 Scrambler heb gereden. Is deze motor het wachten waard? Hoe staat deze in vergelijking tot mijn eigen motoren (een 2016 Tiger Sport, een 2016 Street Twin en een 2020 Royal Enfield Himalayan). Hoe past de TRK702 hierbij en zou het een vervanger van een van deze motoren kunnen zijn? En dat voor een schappelijke prijs van €9499,-…..

Dat laatste is er eentje om in de gaten te houden. Alle directe concurrenten (Tiger 660 Sport, 700 Tenere, 650A V-Strom) zijn duurder of zijn minder luxe toebedeeld met extra’s. Want dat valt in eerste instantie op hoe compleet deze motor is. Middenbok, handkappen, USB-aansluiting, bagagerek, knipperlichten voor in de kuip, premium banden af fabriek, wave schijven rondom, een basic skid-plate, allemaal standaard!!!

Wanneer je kijkt naar het afwerkingsniveau, dan vind ik dat de Benelli er erg netjes bij staat. De kuip aan de binnenkant netjes afgewerkt. Kabels netjes opgebonden, geen loshangende pijpjes, rare gedrochten, gewoon netjes over nagedacht.

Hoe die er uit ziet, dat is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar voor mij hij is in lijn met de huidige motoren die visueel voor een beetje zwaar zijn.

Enne dat het blok lijkt op een 650 Kawasaki, tja, en? Waar zal de nieuwe 400 van Triumph op lijken en leken de eerste T300 Triumph technisch ook niet op een Kawasaki?

De eerste zit!

De eerste indruk, zonder op pad te zijn geweest, is dat je op een kloeke motor zit. Alles binnen handbereik, armen breed genoeg, het zadel is hard, ruim en vlak, spiegels hebben goed zicht naar achter. Maar oef, hij is mij net iets te hoog. Ik heb geen echt korte benen, maar ik kan maar net met de tenen bij de grond. Dan maar even schuiven om één been goed en stabiel aan de grond te krijgen. Het dashboard is duidelijk afleesbaar. Tenminste in de donkere stand, de lichte vind ik niet fijn. Er staat geen overdadige informatie op, cijfers zijn groot genoeg 😊.

De weg op.

Starten en gas erop! Een bescheiden geluid uit de uitlaat, het is ook een 700, ik verwacht geen mega klappen. Een lichte bediening van de koppeling en hop in de eerste versnelling en de  Bosschebaan op. Ik merk meteen het verschil tussen de TRK502 en de TRK702,  er zit nu wel wat leven in het blok. Ik heb meteen het vertrouwen goed met het verkeer mee te komen zonder het blok te hoeven uitwringen. Het is een prettig lopend blok, geen verrassingen! Boven de 6000 toeren zit er een hoogfrequente trilling in de voetsteunen, maar de motor was nog erg nieuw. Wat ik erg fijn vind is dat de spiegels nooit trilden en het beeld naar achter helder blijft. En omdat de spiegels breed staan is het zicht naar achteren super.

Het zadel is typisch Benelli: HARD! In tegenstelling tot de 752S vind ik het nu wel fijn en past het. Er is ruimte om te schuiven, naar voren en naar achteren. Dat vind ik fijn.  Ik weet nog niet of ik hier 1600km op een dag mee kan rijden, maar dan moet ik eerlijk zijn dat het standaard zadel van de Tiger Sport dat ook niet gemakkelijk maakt.

Het 19”wiel maakt dat je met het insturen even het gevoel dat de motor wat in de bocht wil vallen. Het kan zijn dat het instellen van de pre-load hier wat meer rust geeft. Verder is sturen door het brede stuur heerlijk. Remmen gaat zoals verwacht heel beheerst en geeft veel vertrouwen.

Wanneer ik de TRK702X vergelijk met mijn eigen stal, wat vind ik dan?

T.o.v. de Street Twin: motorisch is de Benelli veel minder capabel, ik mist echt het koppel en de druk naar voren. Het vermogen van de ST heeft minder vermogen (55pk t.o.v. 76pk) maar het koppel (80Nm t.o.v. 68Nm) maakt het grote verschil qua blok.

T.o.v. de Himalayan: qua motor is de Benelli echt beter, qua afwerking en gebruikte materialen. Maar…. Wanneer ik de wereld rond zou willen of de TET zou willen rijden of andere gekke dingen wil doen, dan kies ik voor de Himalayan. De TRK702X wordt dan wel als semi-offroad gepromote, maar mijn beperkte rijvaardigheid houd mij tegen. Ik vind hem te groot, te zwaar en dan ben ik gewoon te bang hem te laten vallen en te moeten optillen. En waaraan dan? En welke schade heeft die dan?

T.o.v. de Tiger Sport: Dan mis ik toch een beetje de power van de 3-cilinder, de cruise-control, het brede scherm. Ik mis het soevereine rijgedrag.

Maar goed, wanneer ik dan eerlijk ben. De TRK702X is goedkoper dan de standaard Street Twin. Een nette Tiger Sport van de laatste generatie is bijna niet te koop en kost zelfs gebruikt meer. Een Himalayan is op de weg geen match voor de 702X. De Benelli lijkt een sweet-spot te vinden tussen al mijn motoren.

Finale indruk

Ik vind het superknap wat Benelli op de markt heeft gezet, voor die prijs. En dat het allemaal misschien niet zo spannend is t.o.v. andere merken en typen, dat mag zo zijn. Maar wanneer je een do-it-all wil; comfortabel woon-werk, weekendje weg, vakantie door Europa, af en toe wat onverharde wegen, tja, dan kan dit zomaar jou motor zijn.

Enne nu?

Zou ik hem kopen? Hand-op-hart…. Misschien…. Maar er zijn voor mij ook nog wel wat andere kapers op de kust als potentiële vervanging wanneer de Tiger Sport op is. Want een vervanging van de andere twee zal het niet worden, daarvoor zijn de andere twee te specifiek.

 

Pluspunten:

  • Comfortabele rijhouding
  • Plezierig blok
  • Goede afleesbaarheid van het display
  • Algehele afwerking en uitrusting

Wat mis ik.

Ik kijk dan wat ik wil en meen nodig te hebben, niet wat ik verwacht van een motor voor deze prijs:

  • Cruise control
  • Pre-load instelling met een handwiel achter (als de 660 Tiger Sport).
  • Nog beschikbare range op de tank
  • Had graag wat meer koppel gehad